VOC speelt in op reparatievoorschriften van de fabrikant

Veilig repareren volgens merkgerichte reparatievoorschriften

Om autoschades veilig te kunnen herstellen, moeten reparaties uitgevoerd worden volgens de merkgerichte reparatievoorschriften. Autofabrikanten komen tot deze reparatievoorschriften op grond van bijvoorbeeld dynamische belastingen en crashtesten.

Voor werkgevers is het werken volgens reparatievoorschriften van belang om eventuele schadeclaims te voorkomen. Voor werknemers is het belangrijk dat zij zich bewust zijn dat ieder merk/model/type andere reparatievoorschriften heeft en dat deze reparatievoorschriften ook kunnen veranderen.
Daarnaast moeten werknemers in staat te zijn om reparatievoorschriften goed te interpreteren, zodat zij de beschreven werkzaamheden snel en juist kunnen uitvoeren.

Voorbeeld 1
Het gaat vaak mis, omdat merkgerichte reparatievoorschriften soms helemaal niet logisch lijken. Een voorbeeld. Autofabrikanten schrijven voor dat je bij een aanrijding de schokbrekertoren moet controleren op haarscheurtjes, als de schade in een bepaalde zone zit. Maar er is een automerk dat bij sommige modellen voorschrijft dat die schokbrekertorens sowieso vervangen moet worden, ook als er geen enkele beschadiging zichtbaar is aan de schokbrekertoren. Dat lijkt behoorlijk overdreven en je zou zelfs in de verleiding kunnen komen om die schokbrekertoren dan maar niet te vervangen. Niet verstandig. Er zijn auto's waarvan de schokbrekertoren bij impact met schokbreker en al dwars door de motorkap gaat.

Voorbeeld 2
Op de stoel van de fabrikant gaan zitten is niet verstandig. Je kunt namelijk niet overzien wat de gevolgen zijn van een deelreparatie op de verkeerde plek. Op sommige B-stijlen mag je aan de binnenkant een extra versterking aanbrengen om een deelreparatie te stabiliseren. Dat moet je lijmen en puntlassen, maar ter hoogte van de gordelbevestiging mag je beslist niet lassen. Zou je dat wel doen dan is de kans bij een aanrijding groot dat de B-stijl precies op dat punt knikt. En dat is toevallig wel op hoofdhoogte. Hoe je dat moet weten? Door de merkgerichte reparatievoorschriften te volgen.

Afhankelijk van de bedrijfsvoering kunnen de reparatievoorschriften opgezocht en aangeleverd worden door de autofabrikant c.q. auto-importeur, de dealer, partijen zoals Thatcham en Alldata en de technische helpdesk van de branchevereniging.

Training en persoonlijke coaching

Om bedrijven te helpen om aan deze branchenorm te kunnen voldoen, heeft VOC een nieuwe cursus ontwikkeld: ‘Vinden en gebruiken van merkgerichte reparatievoorschriften’. Tijdens deze cursus van een dag leert de cursist waarom het van belang is om reparatievoorschriften te volgen en te interpreteren en hoe deze opgezocht kunnen worden. Voor medewerkers is het belangrijk dat zij zich ervan bewust worden dat ieder merk/model/type andere reparatievoorschriften heeft en dat deze reparatievoorschriften gedurende de tijd kunnen veranderen.

VOC kan ook persoonlijke coaching in het bedrijf verzorgen om de desbetreffende merkgerichte reparatievoorschriften te kunnen vinden, gebruiken en op te slaan in het schadedossier. Zo wordt de medewerker in zijn eigen werkomgeving begeleid. Bij interesse hierin kunt u contact opnemen met VOC.

Deze nieuwe cursus is toegevoegd in het uitgebreide vernieuwde portfolio van VOC voor de schade- en carrosseriebranche. Klik hier om direct naar de cursus te gaan.

Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Voc.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...