AUTOSCHADE-TECHNICUS HENK VAN DER VELDEN KENMERKT ZIJN BEROEP ALS EEN PUZZEL OP WIELEN (INTERVIEW)

‘Ik doe eigenlijk alles bij ABS Autoherstel H. Hoogvliet , waar ik al 19 jaar werk. Demonteren, storingen opsporen, wielen en chassis richten, uitdeuken. Alleen voorbewerken  en spuiten doe ik weinig, en ook niet zo graag. Elke auto die met schade binnenkomt, wordt volgens de voorschriften van de fabrikant hersteld. Daar krijg je ook speciale leergangen voor, er zijn handboeken en je kunt online de specificaties van de fabriek inzien. Carrosseriewerk is méér dan alleen krassen en deuken herstellen. Vooral werk aan het elektronisch deel van auto’s is toegenomen. Al met al is het  mooi handwerk, waarbij je uit de gegevens die je hebt een oplossing moet halen. Schades zijn technischer geworden sinds ik de lts en vervolgopleidingen voor automonteur deed. In schadeherstel kan ik veel meer leggen dan in monteurswerk.” Hij kenmerkt zijn beroep als ‘een uitdagende  puzzel maken, eentje met wielen eronder’.

 

De lessen van VOC brengen je bovendien in contact met anderen uit de wereld van schadeherstel

 

De ontwikkelingen in schadetechniek gaan snel, stelt hij. Vooral in de elektronica. Ook de directeur-eigenaar van ABS Autoschade, Cees  Hoogvliet beaamt dat. ‘We realiseren ons dat scholing en training van onze mensen het kapitaal is waarmee het bedrijf de toekomst aan kan. Toen we in 2020 door corona een terugval in werk hadden, hebben we daarom in onze mensen geïnvesteerd, en in uitrusting. Daarbij speelt VOC een belangrijke rol, juist ook omdat er mogelijkheden zijn als het behalen van een EVC, een ervaringscertificaat.’ ABS heeft meerdere medewerkers die momenteel via VOC werken aan hun vaardigheden en kennis.

 

Van der Velden: ‘Je woont een aantal bijeenkomsten bij, in mijn geval was er een docent die echt vanuit de praktijk wist waar hij het over had. Dat is voor ons schadeherstellers het beste op te nemen. Maar dat het goed werd overgebracht betekende niet dat je niets meer hoefde doen: er zijn online lessen die je vooraf moet volgen, je moet je er echt in verdiepen. Een voorbeeld: je leert echt lezen wat er stáát in de voorschriften en dat gebruiken. In je dagelijks werk neem je daar vaak de tijd niet zo voor. De stof sluit goed aan bij je werk. Tenslotte is er een examen, waarbij er een auto is geprepareerd met storingen, die je moet weten te vinden. Dan lees je het schema en streep je stuk voor stuk door te meten de onmogelijkheden weg. De lessen van VOC brengen je bovendien in contact met anderen uit de wereld van schadeherstel, en daar hoor je soms weer dingen die je nog niet wist.’ Van der Velden slaagde cum laude.

 

Dit mooie vak moet je écht interesseren.

 

Wanneer hij over enkele jaren met pensioen gaat, blijft de kennis in het bedrijf aanwezig. ‘Er is al een jongere collega met de opleiding tot autoschade-technicus bezig. En je hebt als ervaringsdeskundige in de werkplaats ook een rol in het helpen en controleren van het werk van anderen. Je draagt het vak als het ware over. Maar de jeugd moet het wel willen. Verplicht opleidingen volgen leidt tot niks. Dit mooie vak moet je écht interesseren.’

Hier komt een bericht.
Een moment geduld a.u.b.

Product verwijderen

Weet je dit zeker?
Nee
Ja
Op Voc.nl maken we gebruik van cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website, voor webstatistieken en advertentiecampagnes.
Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken, zoals Doubleclick.

Ga je akkoord met onze cookies? Onder ‘Meer informatie’ lees je meer over onze cookies.

Akkoord & sluiten Meer informatie
Loading page...